اخبار

بررسی بروزرسانی های مارکت

موزه ملی کاشان

موزه ملی کاشان

موزه ملی کاشان

موزه ملی کاشان از قدیمی‌ترین موزه ‌های کشور ما و یکی از برجسته ترین جاذبه های گردشگری کاشان است که در یک گوشه از باغ تاریخی فین قرار دارد. در سال ۱۳۳۷ خورشیدی، انجمن حفاظت آثار تاریخی کاشان توسط جمعی از بزرگان کاشانی و نطنزی تشکیل شد. ایجاد موزهای در باغ فین، از تصمیمات مهم این انجمن محسوب می شود. هدف از ایجاد این موزه معرفی فرهنگ کهن کاشان به بازدیدکنندگان بود.

روزها و ساعات بازدید از اماکن گردشگری کاشان

احداث موزه ملی کاشان پنج سال به طول انجامید. همچنین پس از گذشت چند سال، ایوانی با ۱۷ ستون به ۴ طرف موزه افزوده شد و بنای این ساختمان به شکل کنونی درآمد.موزه ملی کاشان به طور رسمی در سال ۱۳۴۶ خورشیدی افتتاح شد و پس از گذشت ۳۹ سال، در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، به منظور مرمت، موقتا تعطیل شد. این موزه مجدداً در سال ۱۳۹۰ خورشیدی بازگشایی شد و از آن روز تا کنون میزبان مسافران و بازدیدکنندگان بسیاری بوده است.

موزه ملی کاشان 1

بنای موزه:

بنای موزه در ضلع غربی باغ و در زمینی به مساحت 700 متر مربع و زیر بنای 570 متر مربع قرار گرفته است. ساختمان آن داراي پلانی مربع شکل و حجم های آن با فضاهايی متقارن كه الهام گرفته از معماري ايراني است، ايجاد گردیده است.
موزه در دو طبقه همكف و زيرزمين اجرا شده است كه زير زمين در پلان مربع مستطيل و در سه فضاي مجزا از هم و به منظور مخزن طراحی گردیده است. از طبقه همكف به منظور فضای نمایشی استفاده مي شود. طبقه همکف چهار پله از سطح محوطه باغ بالاتر می باشد که پس از طي كردن پله ها و ایوان، راهرو و سالن موزه قابل دسترسی است. در فضای راهرو، ورودی زير زمين (مخزن موزه) در سمت راست و اتاق كنترل در سمت چپ قرار دارد.فضای نمایشی موزه دارای تالارهای متعددی می باشد که مسير بازدید از بخش باستان شناسی (سمت راست) شروع و در بخش معاصر پایان می پذیرد. از ويژگي بارز ساختمان موزه استفاده از عناصر معماري ایرانی در طراحي آن مي باشد که اين موضوع در فضاي مياني بيشتر نمود پيدا می کند. سقف گنبدي و وجود چهار نورگير در چهارطرف زير گنبد، جملگی تداعي كننده بنایی با معماري اصيل ايراني مي باشد .
شناسنامه و هويت تاريخي بناي موزه دو كتيبه كاشي كاري با زمینه لاجورد می باشد که يكي از آنها کتیبه ای با خط طلايي است که در پیشانی سردر ورودي موزه با عبارت “موزه ملي كاشان، بنیاد یکهزار و سیصد و چهل و شش” نقش بسته و ديگري کتیبه ای با خط نستعلیق است که در داخل و روبروی درب ورودی، تاريخچه احداث موزه در آن ذكر گردیده است.

بخش های موزه :

بخشی از اشیاء موزه اهدایی توسط هنرمندان و علاقمندان منطقه کاشان می باشد و بخشی دیگر، از موزه های ملی ايران و هنرهای تزئيني تهران تأمین گردیده است.
با توجه به اشیاء موجود، موزه به چهار بخش: باستان شناسی، کتابت و نسخ خطی، منسوجات و معاصر طبقه بندی گردیده است.

1- بخش باستان شناسی:

الف – پیش از تاریخ و دوران تاریخی
در این بخش کشفیات تپه های باستانی سیلک کاشان که در جریان کاوش های باستان شناسي پروفسور گریشمن و طرح بازنگري دکتر صادق ملک شهمیرزادی بدست آمده و نیز تعدادی آثار سفالی و فلزی مکشوفه از تپه های اسماعیل آباد، خوروین قزوین، لرستان و جلگه خوزستان به نمایش گذارده شده است.
ب – دوران اسلامی
در این بخش، سفال های لعاب دار ساده و رنگی کاشان و گرگان، آثار سنگی و ظرف های شیشه ای ظریف و زیبا و تعدادی کاشی با لعاب فیروزه ای و زرین فام و همچنین آثار فلزی دوره ایلخانی و صفوی، به نمایش گذارده شده است.

2- بخش منسوجات:

کاشان در دوره های صفویه و قاجاریه یکی از مراکز مهم صنعت پارچه بافی در ایران به شمار می رفت. مخمل و زری از جمله منسوجاتی بودند که از کاشان صادر می گردیدند. در این بخش نمونه هایی از پارچه های مخمل و زری بافت قدیم و جدید در معرض نمايش قرار دارد.

3- بخش کتابت و نسخ خطی:

در این بخش نسخ و مرقعات نفیسی از دوره های مختلف و با خطوط متفاوت به نمایش گذارده شده است که می توان به سه جلد قرآن به خط کوفی اولیه ،و دو جلد در قطع جیبی و وزیری با خط و تذهیب بسیار زیبا و به چند نمونه از فرمان های شاهان قاجاری اشاره کرد .

4- بخش معاصر:

گلدان لعابدار منقوش به تصاویری از داستان های اسطوره ای، کاشی های معرق و مشبک، خاتم کاری های استاد صنیع الخاتم و چند هنرمند دیگر آثار این بخش را تشکیل می دهند که اكثر آنها توسط هنرمندان اهداء گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *